Yousch Karimi - 16 Feb 2021

Het wordt alsmaar moeilijker om vacatures voor IT-profielen zoals ‘bedrijfsanalist ICT’, ‘integratie en implementatie-expert ICT’ en ‘analist-ontwikkelaar ICT’ in te vullen. Daarom worden deze profielen en andere, minder zware, IT-knelpuntberoepen waaronder de ‘netwerkbeheerder’, ‘databankbeheerder’ en ‘ICT-verantwoordelijke’, in 2021 gezien als knelpuntberoepen. Deze evolutie is niet zo vreemd aangezien het coronavirus veel bedrijven heeft verplicht tot de nodige digitalisering voor telewerk. Deze bedrijven moesten dus op korte termijn op zoek naar gespecialiseerd IT-personeel om snel te kunnen schakelen en productief te blijven.

Het vinden van het IT-personeel blijkt nu voor heel wat bedrijven een grote uitdaging te zijn en dat zal naar alle waarschijnlijkheid in de nabije toekomst niet veranderen. IT-outsourcing kan dan een (tijdelijke) oplossing bieden voor het tekort aan IT-profielen. In dit artikel ontdekt u de voordelen van IT-outsourcing bij een ervaren IT-partner. 

De voordelen van IT-outsourcing

Aanzienlijke tijdsbesparing en betere focus op core business

Wanneer u kiest voor het outsourcen van de IT-diensten van uw bedrijf, geniet u van een aanzienlijke tijdsbesparing waardoor u zich beter kan focussen op uw core business. Het is immers niet efficiënt en zo goed als onmogelijk om in alle aspecten van de bedrijfswerking goed te zijn. U focust zich beter op de zaken waar uw onderneming in uitblinkt en in kan groeien.

Toegang tot nieuwe resources en uitgebreide expertise

Door het uitbesteden van uw IT krijgt u plots toegang tot een brede waaier aan resources, mogelijkheden en expertise. Dit zorgt ervoor dat u er niet alleen extra denkkracht, maar ook een stevige portie creativiteit bovenop krijgt. Uw IT-partner zal tenslotte steeds meedenken over het optimaliseren van belangrijke bedrijfsprocessen die uw bedrijfsgroei kunnen stimuleren.

Kostenbesparing

IT-diensten uitbesteden is vaak ook een stuk gunstiger dan het verzorgen van een interne IT-afdeling. Er zijn namelijk heel wat kosten inzake research, implementatie en ontwikkeling nodig om een eigen IT-team op te zetten. Een professioneel IT-bedrijf onder de arm nemen kan dan een stuk goedkoper zijn voor de verworven expertise.

Zo’n IT-expert heeft namelijk vaak verschillende klanten waarvoor IT-oplossingen uitgewerkt dienen te worden waardoor de services aan een goedkoper tarief aangeboden kunnen worden. Dit betekent ook dat kleinere bedrijven een groot voordeel kunnen halen uit IT-outsourcing. Ze krijgen immers IT-resources en oplossingen aangeboden die ze zelf veel moeilijker zouden kunnen bekomen.

Bovendien betaalt u in de meeste gevallen een vast bedrag per maand voor IT-outsourcing.

Ruimte voor innovatie en verbeterde kwaliteit

Investeren in innovatieve IT-technieken voor het optimaliseren van uw bedrijfswerking en business, is niet alleen een dure, maar ook een tijdrovende taak. Heel wat bedrijven komen op beide vlakken tekort om een scherpe blik en een hand op de pols te houden inzake IT-innovatie.

Een professionele partner in IT zal steeds op de hoogte zijn van nieuwigheden binnen de sector aangezien het tot zijn core business behoort. Wanneer u uw IT uitbesteedt aan zo’n partner, zal u daar ook de vruchten van plukken. Zo zal u steeds over de meest recente software beschikken en gebruik kunnen maken van de moderne security-oplossingen.

Schaalbaarheid

Verschillende bedrijven beschikken niet meteen over de juiste middelen om hun IT-infrastructuur en software te schalen naar de noden van hun organisatie. Wanneer ze hun IT uitbesteden aan een professioneel IT-bedrijf kunnen ze wel gebruik maken van schaalbare IT.

Continuïteit

Een laatste groot voordeel van IT-outsourcing is continuïteit - het ten alle tijden beroep kunnen doen op professionele IT-services. Problemen worden onmiddellijk onderzocht en opgelost waardoor uw medewerkers een minimum aan downtime ervaren en uw bedrijf naar behoren kan blijven functioneren.

Het uitbesteden van IT kan dus duidelijk een meerwaarde betekenen voor heel wat bedrijven, zeker wanneer u te maken heeft met enkele van bovenstaande knelpuntberoepen. Gelukkig bestaat er voor elk van deze probleemfuncties een professioneel alternatief binnen IT-outsourcing.

Zoekt u bijvoorbeeld iemand die de dagelijkse ‘kleinere’ IT-probleempjes ter plaatse voor u oplost, dan kan u bij Aurelium via IT-outsourcing beroep doen op onze FSO of First Support Onsite. Voor het coördineren en tot een goed einde brengen van verschillende IT-projecten kan u dan weer gebruik maken van de diensten van een Aurelium PMO of Project Manager Onsite. Of misschien bent u op zoek naar een externe SIM of Shared ICT Manager, een expert inzake IT die verschillende taken op zich neemt zoals IT manager, accountmanager IT, trend watcher of project manager. Dit is een interessante vorm van IT-outsourcing aangezien u onze SIM deelt met andere bedrijven en zo louter betaalt voor de effectieve taken die de Shared ICT Manager voor u uitvoert. 
 

Wenst u meer te weten over de mogelijkheden van IT-outsourcing voor uw bedrijf? Of bent u op zoek naar een ervaren IT-partner voor het uitbesteden van uw IT-taken? Neem dan snel contact op met ons! Samen bekijken we de verschillende opties en nemen we de IT-noden van uw bedrijf onder de loep om tot een passende oplossing te komen. 

Neem contact met ons op voor meer informatie!